Prima pagină > Ştiri > Sus, sus, sus, la munte sus !

Sus, sus, sus, la munte sus !

Vineri 18 august 2006, de Valentin Murariu

Un coleg de la lucru, elveţian şi pasionat de istoria ţării lui, a organizat o excursie cu o temă istorico-geografică pentru cei interesaţi. M-am inscris şi eu, am inscris-o şi pe Corina şi ieri am plecat la munte. Scularea a fost la 05:20, am luat trenul spre Berna unde ne-am intalnit cu restul grupului la 08:15 şi după aceea am luat-o cu autobuzul in direcţia Alpilor. Am făcut o tură bună prin creierii munţilor Alpi din Elveţia centrală - am trecut prin trei pasuri la inălţimi de circa 2500 metri, am văzut pe unde trece axa de transport Nord-Sud şi ne-am uimit de ingeniozitatea elveţienilor din secolele trecute pentru a supravieţui intr-un mediu atat de ostil. Întoarcerea acasă a fost seara tarziu - copiii erau tare nerăbdători să ne vadă după o zi petrecută doar cu Jeni.

Ca fapt divers, o bună parte din fotografiile făcute au fost pierdute: eram in apropierea unei centrale electrice hidraulice, şi campul magnetic foarte puternic ne-a şters cartea de memorie a aparatului nostru digital fără nici un drept de apel. Centrala electrica făcea parte dintr-un sistem complex de centrale, distribuite pe mai multe văi, cu turbine puse direct in piatra muntelui. Ziua la pranz lacurile din amonte sunt golite şi se produce electricitate vandută scump, iar noaptea elveţienii cumpără curent electric ieftin de la francezi (care produc electricitate aproape numai cu centrale atomice şi sunt foarte fericiţi să poate vandă capacitate iefin - cine consumă electricitate noaptea ?) şi pompează apa din avale in lacurile de sus. Şi mai obţin şi profit...